Mengubah Hati yang Terluka

Image result for crown of muslimah
Dengan nama Allah yang Maha Pemurah lagi Mengasihani

Ketahuilah, tempat bergantung kita hanya pada Allah.
Hanya Allah tempat kita hendak bergantng harap.
Jika kita bergantung kepada manusia,
suatu masa ia akan pergi.
Kita yang akan terluka kerana terlalu meletakkan kepercayaan dan harapan itu pada makhluk yang mana makhluk itu tidak kekal.

Ada tak kita sedar yang kita ini selalu berasa hampa?
Jika kita sedar ia berpunca daripada diri sendiri.
kerana kita meletakan sandarran hati kita pengharapan kepada manusia.
Bila kita mencintai.
kita mencintai manusia sepenuhnya.
kita cinta kerana emosi.
bilamana emosi itu diusik, emosi itu akan menaik.
marah, benci, bunuh diri.
lalu dimanakah kita campak Cinta Allah?

Ketahuilah, cinta yang selayaknya hanya untuk Allah.
meskipun cinta kita terhadap suami atau isteri,
kita tidak boleh mencintai suami atau isteri lebih dari mencintai Allah.

Apabila kita mencintai manusia lebih dari Allah.
saat Allah menarik balik cinta manusia itu.
hati kita akan hancur bekecai.

ketahuilah sahabat.
saat kau rasa aku kecewa.
kau terluka dengan cinta manusia.
ingat ia merupakan suatu asbab untuk kau lebih dekat dengan Allah.
Allah ingin kau cintaiNya.

Ya Allah, jangan kau berikan aku cinta selagi aku tidak dapat mencitaiMu.
Jangan berikan aku cinta selagi aku masih tidak mendalami cintaMu.



No comments:

Powered by Blogger.